STUDENTJOB BLOG

Gefeliciteerd, je bent geslaagd op je praktijkexamen! Je eerste auto kopen is altijd een spannend moment en iedereen kijkt er naar uit. Maar waar moet je nu eigenlijk op letten als je een auto koopt? Niet iedereen is een autofanaat die er alles over weet natuurlijk. Daarom hebben wij alles waar je op moet letten bij het kopen van je eerste wagen hieronder samengevat.

 

Eerste wagen kopen

 

De kosten verwachten

Wanneer je een auto gaat kopen moet je natuurlijk rekening houden met alle kosten die je te wachten staan. De aankoopkosten zijn bij lange na niet de enigste kosten die je hebt. Er zijn kosten die jaarlijks, per kwartaal, of zelfs maandelijks terugkomen zoals:

  • Verzekeringspremie
  • Wegenbelasting
  • Keuring en onderhoud
  • Eventuele parkingskaart
  • Brandstof

 

Online kopen

Er zijn heel wat autosites waar je heel gemakkelijk een goede tweedehands wagen kunt vinden. Maar let wel op, ze zijn niet allemaal even betrouwbaar. Hoe bekender de site is, hoe betrouwbaarder het waarschijnlijk is. Maar zelfs op de meest betrouwbare sites kom je wel eens fakers tegen. Betaal dus nooit voordat je de auto echt live hebt gezien. Als er gevraagd wordt om eerst geld te sturen, omdat ze de auto nog moeten importeren, zijn ze fake. Ga daar dan gewoon niet meer op in. Ga dus zelf altijd persoonlijk naar de auto kijken, om zeker te zijn dat het wel degelijk gaat om dezelfde auto als op de advertentie. Als je kunt, neem dan iemand mee die veel van auto’s weet.

 

Let op onbetrouwbare autosites

 

De checklist

Als je een auto gaat kopen is het een goed idee om de auto grondig te inspecteren wanneer je het gaat bezichtigen. Hieronder vind je een checklist die je kunt afdrukken en meenemen als je naar de auto gaat kijken.

Exterieur

  • Bezichtig de auto altijd bij daglicht en met droog weer. Door de regendruppels kun je namelijk de krassen of deuken niet zo goed zien.
  • Kijk goed uit voor roest!
  • Controleer of de lak geen blaasjes of diepe krassen heeft. Kijk naar de kleurverschillen. Als het opnieuw gespoten is, is het vaak lichter of donkerder.
  • Kijk goed naar de banden. Controleer of er geen slijtage is en ook de profieldikte moet minstens 1.6 milimeter zijn over het gehele oppervlakte.

Interieur

  • Controleer de algemene staat.
  • Kijk uit voor vocht onder de vloermatten, dit kan wijsen op roest!
  • Kijk na of alle elektrische functies goed werken.
  • Check de pedaalrubbers. Als ze afgesleten zijn of net vervangen zijn, is de auto al flink gebruikt geweest.

Onderkant

  • Controleer voor sporen van roest.
  • Check de staat en de bevestiging van de uitlaat en katalysator. Er mag geen spoor zijn van roest en het moet nog stevig vast zitten.
  • Kijk na voor sporen van olie-, brandstof- of waterlekken.

Onder de motorkap

  • De motor- en chassisnummer moeten overeenkomen met wat er op de inschrijvingsbewijs staat.
  • Als het te proper is klopt het meestal niet, net zoals een veel te vuile motor.
  • Controleer alle vloeistoffen.
  • De ventilatieriem moet altijd opgespannen en onbeschadigd zijn.
  • De accu mag niet ouder zijn dan 4 jaar. Als er witachtige schuim op de polen zit, is het aan verandering toe.

Proefrit

  • Maak een proefrit van minstens 30 minuten. Zorg ervoor dat je parcours zo gevarieerd mogelijk is.
  • Kijk na of de motor koud is als je de auto start en kijk ook naar de uitstoot, als het blauwachtige rook is, duidt het aan op olieverbruik.
  • Controleer de koppeling: trek de handrem aan en zet het op de 2de versnelling. Laat vervolgens de koppelingspedaal zachtjes omhoog komen. De motor moet vrijwel onmiddellijk beginnen trillen en de neiging hebben om uit te vallen.
  • Zet de radio uit tijdens je proefrit zodat je alles beter kan horen. Doe de hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stilstaan.
Maak een proefrit

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.